Dunkirk .2017

بعد از اشغال اطریش بعنوان بخشی از امپراتوری آلمان قدیم نیروهای آلمانی چک و اسلاواکی و لهستان را هم اشغال کردند. اما بعد از یورش به سمت فرانسه صدای اروپا و انگلیس از این جهانگشایی بلند شد و انگلیس قبل از اینکه لقب استعمار پیر را با مستعمره جوان عوض کند دست به کار جلوگیری از هیتلر شد. نیروهای بلژیک، فرانسه و کانادا نتوانستند جلوی پیشروی نیروهای آلمان را بگیرند و به شکل گازانبری از چند جناح به عقب رانده شدند. اینجا بود که انگلستان برای کمک به آنها نیرویی چند صد هزار نفری به سمت فرانسه گسیل کرد اما از آنها هم کاری بر نیامد و مجبور به عقب نشینی شدند تا اینکه به لب ساحل فرانسه آنطرف کانال مانش رسیدند که انتهای خط بود. یکی از سواحل که نیروهای انگلیسی برای فرار منتظر کشتی بودند ساحل شهر دانکرک بود.

در آخرین لحظات که از بین بردن سربازان انگلیسی و احتمالا تسخیر انگلستان برای آلمان میسر شد هیتلر دستور توقف حمله و کشتار را صادر کرد که علت آن تا به امروز جزو اسرار جنگ جهانی دوم باقی مانده. شاید اصالت آلمانی خاندان سلطنتی انگلستان و پیغام‌های پشت پرده دلیل بوده یا دست‌های پنهان که در حال سود بردن از جنگ بودند ترجیح دادند جنگ طولانی و سودآورتر گردد و مانع پیروزی زودهنگام هیتلر شدند که البته هر دو نظر بالا متعلق به تئوری توطئه هستند اما فیلم به این موضوع مهم اشاره‌ای نمی‌کند.

نولان که بعنوان یکی از نوابغ سینما برای کارگردانی این فیلم انتخاب شد تصمیم گرفت فیلم شخصی خودش را که قبلا نساخته بسازد. فیلم از نظر روایت داستانی و شخصیت‌پردازی آبستره و مینیمال است اما از نظر فنی باشکوه و با عظمت ساخته شده. شاید نولان خواسته فیلم را شبیه به یک مستند بسیار خوش‌ساخت درباره واقعه دانکرک بسازد. استفاده خیلی کم از کامپیوتر و پرده سبز و ثبت تصاویر واقعی در آسمان به این امر کمک کرده. نولان که در فیلمهای قبلی خود از تکنیک تدوین موازی یا متقاطع Cross-cutting بهره برده بود فیلم دانکرک را سراسر موازی تدوین کرده ضمن اینکه از تکنیک تدوین چرخشی (به معنی نمایش تکراری یک صحنه از فیلم در زمانهای متفاوت از زاویه‌های متفاوت) هم بهره برده. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد فیلم خورده داستانهایی را هم با کمترین دیالوگ و فقط با تصویر روایت می‌کند. مثلا قرار بوده انگلیسی‌ها برای کمک به فرانسوی‌ها بشتابند اما سرباز فرانسوی که دو بار موجب نجات سرباز انگلیسی (با بازی Harry Styles) شده به علت بی‌مهری و خشونت همان سرباز انگلیسی غرق می‌شود. یا سرباز انگلیسی دیگری (با بازی Cillian Murphy) که توسط یک قایق تفریحی کوچک نجات پیدا کرده نوجوان انگلیسی که برای نجات آنها داوطلب شده را ناخواسته و از شدت هراس بازگشت به ساحل به قتل می‌رساند. در فیلم بارها برای اشاره به کشور انگلستان از واژه خانه استفاده شده. محل امن و دوست داشتنی که همه آرزوی بازگشت به آنجا را دارند. به ارق ملی و وظیفه‌شناسی هم در فیلم تاکید شده. وقتی که قایقرانان غیرجنگی انگلیسی با قایق‌های تفریحی یا ماهیگیری خود برای نجات سربازها به آنطرف کانال مانش می‌روند و در خانه (انگلستان) با آغوش باز و مهربانی از سربازهای فراری از جنگ پذیرایی می‌کنند.

پیام فیلم از زبان پیرمردی نابینا که با شادی در حال استقبال از سربازهاست و به همه آنها آفرین می‌گوید شنیده می‌شود، وقتی سرباز انگلیسی می‌گوید ما فقط نجات پیدا کردیم، جواب می‌دهد همین کافی است. هدف از جنگیدن برای سربازان زنده ماندن و زنده نگه داشتن است و نه کشته شدن یا کشتن.

در پایان نمی‌توان به موسیقی عالی هانس زیمر که در بسیاری از صحنه‌ها صدای محیط را با ادوات موسیقی ساخته و با موسیقی فیلم ترکیب کرده اشاره نکرد. موسیقی تقریبا در سراسر فیلم در حال نواختن است و بخشی از بار درام و حفظ ریتم فیلم را بر عهده داشته.

/ 0 نظر / 36 بازدید